10 BEELDBANKTIPS

Authentiek en uniek beeldmateriaal is steeds belangrijker voor bedrijven en organisaties. Je wilt het verhaal van jouw organisatie vertellen op social media, op de website, in folders en misschien wel in advertenties. Om het echt goed over te brengen is kwalitatief hoogwaardig en origineel beeld onmisbaar. Immers, het gebruik van stockbeelden wordt door klanten steeds minder gewaardeerd. De oplossing? Een eigen beeldbank met unieke en authentieke foto’s en/of video’s. Maar hoe leg je deze aan? Met onderstaande tips helpen we je op weg. Heb je na het lezen van deze tips nog vragen? Bel gerust... wij helpen je graag!

1 VERTEL HET ECHTE VERHAAL

Het belangrijkste is dat het beeld dat je gaat creëren authentiek is. Het echte verhaal vertelt dus. Maak het niet te mooi, niet te leuk. Hoe ‘echter’ het beeld, hoe dichter bij de ervaring van je doelgroep, hoe beter jouw toekomstige klanten zich ermee kunnen identificeren, hoe groter de kans is dat zij zich betrokken voelen bij jouw merk en dat zij jouw producten/diensten gaan en vooral ook blijven afnemen.

2 VERWERK JE MERK(WAARDEN) IN DE STIJL EN DE INHOUD

Heb je je merk goed vastgelegd? Weet je wat je merkwaarden zijn? Vertaal deze merkwaarden dan naar richtlijnen voor beeldcreatie. De merkwaarden kunnen zowel iets zeggen over de stijl als over de inhoud. Bijvoorbeeld: is een van jouw merkwaarden ‘gezellig’, dan zou een richtlijn kunnen zijn dat er altijd minimaal twee personen in beeld worden gebracht. Nog geen merkwaarden vastgesteld of is het lastig om de vertaalslag te maken? Wij helpen graag!

3 KIES VOOR CONSISTENTE FOTOGRAFIE

Wil je dat je beeld echt impact heeft bij mensen? Zorg dan voor consistente fotografie en videocreatie. Dan ga je opvallen. Door steeds voor eenzelfde fotografiesoort en videosoort te kiezen gaat je merk worden herkend. Mag dat dan maar één soort zijn? Nee hoor! Verschillende soorten kunnen naast elkaar als het er maar niet te veel zijn en als de verschillende soorten maar consistent worden doorgevoerd.

4 HOUD DE WENSEN BIJ

Natuurlijk heb jij als ondernemer of communicatieadviseur een goed beeld bij welke foto’s en/of video’s welkom zijn als aanvulling op de beeldbank. Collega’s hebben daar vaak ook ideeën bij. Vraag hen er eens naar! Handig is om altijd een (digitaal) lijstje te hebben waarop je je eigen wensen en die van je collega’s noteert. Tijd voor een volgende shoot? Dan heb jij de wensen direct bij de hand!

5 MAAK HET PERSOONLIJK

Verschillende onderzoeken bewijzen het: beeld met mensen spreekt (over het algemeen) meer aan dan beeld zonder mensen. Mensen in beeld geven de ontvanger meer gevoel van herkenning. En beeld met mensen heeft meer - zo geheten - ‘stopping power’ (trekt meer de aandacht; de kracht om ze te laten stoppen met ‘bladeren’). Inspiratie opdoen? Kijk eens in ons portfolio.

6 KIES MENSEN DIE BIJ JE MERK, PRODUCT EN DOELGROEP PASSEN

Ga je mensen afbeelden op je foto’s of in je video’s? Zorg dan dat het mensen zijn die ook echt bij jouw organisatie passen. Vaak zijn dat niet te mooie mensen, maar ‘gewone mensen’ zoals jij en ik. Bijvoorbeeld: denk goed na over de leeftijd en afkomst. Moeten de mensen een werkelijke afspiegeling van de samenleving zijn of laat je bijvoorbeeld alleen maar pubers met bepaalde uiterlijke kenmerken zien? Ook hier inspireren we je graag. Kijk eens wat onze modellen voor jouw verhaal kunnen doen.

7 MAAK GOEDE AFSPRAKEN OVER DE RECHTEN

Wanneer je mensen in beeld brengt denk dan goed na over de afspraken die je met hen maakt over de rechten. Voor hoe lang, waar en op welke middelen mag het beeld gebruikt worden? Online zijn veel voorbeeld quitclaims te vinden (klik hier). Wil je helemaal zeker weten dat alles goed is afgesproken? Huur dan je modellen in via een bureau. Dit hoeft helemaal niet duur te zijn en dan ben je volledig gedekt.

8 SCHRIJF UIT TOT IN DETAIL VOOR OPTIMAAL RESULTAAT

Een fotoshoot of videoproductie organiseren kost geld. Dat geld wil je natuurlijk zo efficiënt mogelijk besteden. Hoe gedetailleerder je de situaties die je wilt fotograferen/filmen uitschrijft, hoe meer beeld je op een dag(deel) kan maken en dus hoe voordeliger je beeld wordt. Bijvoorbeeld: een fotoshoot van Mooi Echt! voor opdrachtgever ‘Jeugdbescherming West’ heeft op een dag 52 verschillende beelden voor hun nieuwe beeldbank opgeleverd!

9 ORGANISEER DE BEELDEN IN EEN GOEDE TOOL

Straks heb je een mooie set eerste beelden... en dan? Denk voor dat je aan de slag gaat met het maken van beelden goed na over welke tool je gaat gebruiken voor het opslaan en beschikbaar stellen ervan. Er zijn veel cloudoplossingen beschikbaar maar wellicht kan het wel via het eigen intranet? Ieder heeft zijn eigen eisen qua beschikbaarheid en volume dus maak een eisen lijst, ga Googelen en probeer uit. Vaak kan je gebruik maken van een gratis testperiode.

10 ZET UPDATES IN JE AGENDA

Een goede beeldbank aanleggen is één, maar hoe houd je deze het up-to-date? Door regelmatig nieuwe shoots in te plannen. Wat die regelmaat is hangt af van jouw organisatie en producten/diensten. Dat kan verschillen van eens per maand een dagdeel tot jaarlijks een dag. De ervaring leert dat dit updaten in ‘de waan van de dag’ nogal eens ondersneeuwt. Bedenk dus welke frequentie voor jouw organisatie volstaat en zet deze voor de komende jaren alvast in je agenda.

Hulp nodig bij het opzetten of uitbreiden van een beeldbank voor jouw organisatie? Mooi Echt! is een productie- en modellenbureau voor de creatie van authentiek beeld. Wij denken graag geheel vrijblijvend met je mee. Neem je contact met ons op?

Wil je dit artikel nog eens rustig nalezen? Download hier de pdf.

01-12-2022

We denken graag mee

Wij weten hoe belangrijk de rol van beeld is voor jouw orga- nisatie of product. Wij helpen graag bij het vinden van de juiste beeldoplossingen voor jou organisatie.

Neem contact op